Mitt hat mot Make Up Store

Jag är som kanske flera utav er redan gissat ganska märkesfixerad. Jag köper helst smink från dyra märken, men jag är inte totalt insnöad utan provar gärna saker från billigare märken också. Bara det inte kommer från Make Up Store. Jag vägar att sponsra deras verksamhet!

Jag har inte alltid varit Make Up Store motståndare utan mitt hat började när jag en gång satt modell för en tjej som gjorde sitt slutprov på deras skola. Observera att det är hennes slutprov.

Tjejen börjar med att säga:
- Du kanske själv vet bättre hur jag ska sminka dig för du är den första asiat jag har sminkat.
Jag undrar lite lätt varför hon aldrig tidigare sminkat en asiat när detta är hennes slutprov, men jag svarar vänligt:
- Det här är ju ditt slutprov och då kan ju jag inte direkt hjälpa dig även om jag själv jobbar som makeup-artist.
Tjejen börjar sminka mig med en alldeles för rosa foundation. Jag kommer från Asien. Jag har en gul underton i huden. Basen som hon jobbar med är en heltäckande och istället för att jobba in lite i taget kletar hon ut allting i mitt ansikte vilket resulterar i att jag får en slags pancake-liknade grund som är väldigt rosa. Alldeles för rosa för min gula hud. Sen är det dags för ögonskugga. Färgen hon väljer är en knallorange vilket kan vara snyggt, men inte om man lägger den i ett enda tjockt svep från franskanten upp till ögonbrynen. Utan att tona ut det minsta. Till detta kommer en svart eyeliner. Problemet är bara att tjejen som sminkar mig inte kan få till slutböjen likadan på båda ögonen. Vilket resulterar i att det ser ut som att jag varit onykter när lagt min eyeliner. Efter ögonmakeup-katastrofen är det dags för rouge. Den läggs i en inte allt för ful brun nyans ungefär på mitt käkben. Ja, varför man nu skulle vilja göra det? Tillsist får jag en alldeles för mörk penna runt munnen tillsammans med ett ljust läppglans på läpparna. Ordet porrstjärna är det första ord som kommer upp i mitt huvud när jag ser mina läppar. Här är tjejens slutprov färdigt och jag ser ut som någonting mellan ett polskt luder och en clown, då kommer plötsligt läraren fram och jag tänker:
-Äntligen ska någon säga till henne att jag ser förj*vlig ut.
Men icke! För istället slår läraren ihop sina händer och säger att det är snyggt??? Och tjejen som sminkar mig blir inte bara godkänd utan även sen lärare på skolan!??!
Det här skedde under tiden jag arbetade som makeup-artist på NK och givetvis gick jag dit i makeupen jag fått hos Make Up Store. Gissa om mina arbetskamrater skrattade?

Jag tycker att det är tragiskt att unga (och gamla) tjejer (och killar) får betala 45000:- för det här! En skola som uppenbarligen suger. Tänk att få tjejen som sminkade mig som lärare! Man borde ju få betalt för att gå en sån skola. Till saken är den att just Make Up Store skola inte heller är så högt skattad i branschen. Dom flesta som gått den får ställa sig i en utav deras butiker och det var väl kanske inte det man drömde om när man ville utbilda sig till makeup-artist?

Nej sånt här vill i alla fall inte jag sponsra, så därför kommer ni aldrig att få läsa om några Make Up Store produkter i den här bloggen i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Sofia

du kanske inte heller ska dra alla över en gräns:)tjejerna som har sminkat mig där hgar varit jätte duktga :)

Postat av: Ia

shit vilket historia!
vilka stolpskott det finns...

2007-05-24 @ 11:40:15
URL: http://www.themeangreenmachine.blogg.se
Postat av: Li

Jag tycker det är läskigt att bli sminkad av andra. Jag är också asiat och de flesta är inte vana vid att sminka asiater. Jag blev sminkad på Body Shop och där fick jag inte ens nån foundation!
Jag har dessutom lätt för att se översminkad ut. Hennes "naturliga" sminkning på mig bestod av ingen bas + turkos ögonskugga.

2007-05-24 @ 12:21:05
Postat av: Lina

Hjälp! Så hemskt, och jag som hade tänkt gå på den kursen tidigare. Usch!!

2007-05-24 @ 15:31:43
Postat av: madde

Tråkigt att det blev så. Kan det inte varit en tillfällighet bara då. Hon som sminkade dig var förmodligen jävligt dålig bara. Sen att läraren upmuntrade henne kanske var lite fel.
Man måste inte börja i butiken,det är upp till var och en.
Jag har gått kursen och jobbar som make up artist. Tycker att det går hyfsat bra för mig.
Skolan har ju inget med butiken att göra,råkar bara ha samma ägare och märke. Hahaha..dumt det lät. Men du fattar.
Tycker att det är synd att du fått en dålig erfarenhet.

2007-05-24 @ 19:33:54
URL: http://www.asweetconfession.blogg.se
Postat av: Tess

*haha* har du inga bilder?!

2007-05-24 @ 20:49:19
URL: http://mite.blogg.se
Postat av: MAKEitUP

Sofia: Det finns säkert jätteduktiga tjejer som jobbar för Make Up Store. Det jag stör mig på är just det att någon så dålig person får bli lärare och att sen folk får betala 45000:- för det.
Ia: Ja verkligen!
Li: Ja, jag håller med. Det är svårt både att bli sminkad och även att bli klippt tycker jag. Svenska människor verkar inte förstå vare sig hur man ska bli sminkad el bli klippt när man kommer från Asien.
Lina: Tur att du inte gjorde det!
Madde: Nej, det är klart att man inte är tvingad att jobba i butiken, men så vitt jag vet är det svår för folk som gått just Make up Stores ubildning att sen få "riktiga" makeup-jobb för att skolan inte har ett så bra rykte. Kul för dig i alla fall att det har gått bra för dig :)
Tess: Näe, tyvärr. Men det kanske är tur så att man inte skrämmer slag på folk ;)

2007-05-24 @ 21:46:36
URL: http://makeitup.blogg.se
Postat av: julia

inte för att du är så mycket bättre själv som skriver "polskt luder". kul. jag är polack. skitkul.

2007-05-26 @ 17:10:21
Postat av: glamqueen

Själv gick jag till MUS för att kolla in deras foundations en gång (innan jag visste att de suger)och tjejen propsade på att jag MÅSTE ha en gul foundation, eftersom min hy har en rosa underton (det hade hon lärt sig på sin "skola"), och hon ville absolut inte lyssna till att det bara ser skitigt ut på mig. Snacka om att man flydde därifrån! Däremot så ÄLSKAR jag gaykillarna som jobbar på Åhléns! De lyssnar, förstår, propsar aldrig och har totalkoll!

2007-05-26 @ 18:20:09
Postat av: Moa

Här i Växjö finns det ett par tjejer på MUS som är helt underbara och skitduktiga. I Stockholm dock, personalen i ALLA deras butiker där SUGER. :S Bläeh.

2007-05-29 @ 17:23:32
URL: http://biatch.webblogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Jag har själv haft vääldigt dåliga erfarenheter av MUS, så jag har bojkottat de sen 2 år tillbaka.

2007-05-30 @ 11:10:51
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se/
Postat av: Annie

Men gud!!!! Jag är inte make up artist, har inte gått en utbildning för 45000 kr för att få de kunskaper jag har om smink och liknande, och jag LOVAR att jag hade sminkat bättre!
Tycker ofta att många make up artister inte alls är så bra som dom förväntas vara! Blev också sminkad på make up store en gång, o även om det inte var alls så extremt som ditt fall så gav det ändå inget intryck av att hon som sminkade var särskilt kunnig eller proffsig, och det är ju precis det man vill, få proffsiga tips från en utbildad person!
Jag fick hyffsat tjockt med en foundation för torr hud på min normala/feta hud, ingen böjning av ögonfransarna samt väldigt tjockt med kajal, och kombinationen av detta fick mina ögon att se väldigt små och ledsna ut!

2007-05-30 @ 14:34:06
URL: http://anniie.webblogg.se
Postat av: Matilda

Jag gillar inte MUS produkter, tycker att dom är dyra H&M-produkter. Gillar bättre: FACE, MAC och nya
mineralserien Jane Iredale (samma ägare som superbra Dermalogica). MUS har sån framgång enbart tack vare mördande reklam, är min teori iaf..

2007-06-23 @ 23:30:45
Postat av: M.A

Sorry, men deras produkter suger verkligen and so does their hygiene....har hört massa historier om att dom inte rengör penslarna mellan kunder, tar direkt från läppglansburken med pensel and so on (katastrof in my eyes, är själv Makeup Artist)
Jag tänker iaf. inte stödja dom, finns Mycket bättre produkter!

2007-11-10 @ 03:27:03
Postat av: madde

Här är man sent ute med ett inlägg :) men gud va skönt att höra att det finns fler som inte gillar Make up store. Är själv utbildad make up artist på International make up center i Stockholm, hade hört bra om den skolan så jag valde den. Tyckte att huvudläraren var mkt duktig men de två andra var katastrof. Snorkiga brudar med taskig attityd. I slutet på utbildningen fick jag veta att vissa elever fått samtal från rektorn på skolan om jobb, som vi andra i klassen inte fick del av, detta skedde under utbildningens gång. Tråkigt att vissa blir gullebarn.

Jag ifrågasatte detta men fick ett snäsigt svar att det angick inte mig. Visst shore!!! Det hände en del andra tråkiga saker under utbildnigens gång som gjorde utbildningen till en pina. Var glad när dessa 10 veckor gått och jag fick mitt diplom. Sätter inte min fot i nån make up store butik igen.



Idag jobbar jag som makeup artist på en fotostudio och trivs super :). När jag började där och berätta var jag utbildat mig så sa fotografen "shit, den skolan...inge vidare bra skola" varför valde du den? Jaa vad svarar man på det. Joo att jag så innerligt ville bli makeup artist och hade hört bra om skolan, men kunde dessvärre hålla med om att den skola suger med stort S.

2009-05-28 @ 22:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback